Τα 7 εκπληκτικά οφέλη της σωματικής άσκησης

Posted by ActiveBody Team 11/01/2023 0 Σχόλια Fitness,

 

Τα 7 εκπληκτικά οφέλη της  σωματικής άσκησης

 

 

Πιθανότατα έχετε μια αόριστη αίσθηση ότι η άσκηση είναι καλή για εσάς και πιθανότατα έχετε ακούσει ότι είναι «υγιεινή για την καρδιά». Αλλά αν είστε όπως οι περισσότεροι άνθρωποι, αυτό δεν είναι αρκετό για να σας κάνει να ιδρώσετε. Στην Ελλάδα το 68% των ατόμων δεν αθλείται ποτέ ούτε κάνει σωματική άσκηση τουλάχιστον σύμφωνα με έρευνες του 2022.

Οι  επιστήμονες τονίζουν ότι η άσκηση είναι, στην πραγματικότητα, φάρμακο. «Δεν υπάρχει κανένα χάπι που να πλησιάζει αυτό που μπορεί να κάνει η άσκηση», λέει ο Claude Bouchard, διευθυντής του εργαστηρίου ανθρώπινης γονιδιωματικής στο Pennington Biomedical Research Center στη Λουιζιάνα. «Και αν υπήρχε, θα ήταν εξαιρετικά ακριβό».

 

 

1. Η  σωματική άσκηση είναι εξαιρετική για τον εγκέφαλό σας.

 

Συνδέεται με λιγότερη κατάθλιψη, καλύτερη μνήμη και ταχύτερη μάθηση. Μελέτες υποδεικνύουν επίσης ότι η άσκηση είναι ο καλύτερος τρόπος για την πρόληψη ή την καθυστέρηση της εμφάνισης της νόσου του Αλτσχάιμερ, ένας σημαντικός φόβος για πολλούς Έλληνες.

 

Οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν ακριβώς γιατί η άσκηση αλλάζει τη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου, αλλά είναι ένας τομέας συνεχούς έρευνας. Μέχρι στιγμής, έχουν βρει ότι η άσκηση βελτιώνει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο, τροφοδοτώντας την ανάπτυξη νέων αιμοφόρων αγγείων και ακόμη και νέων εγκεφαλικών κυττάρων, χάρη στην πρωτεΐνη BDNF (νευροτροφικός παράγοντας που προέρχεται από τον εγκέφαλο). Το BDNF ενεργοποιεί την ανάπτυξη νέων νευρώνων και βοηθά στην επισκευή και προστασία των εγκεφαλικών κυττάρων από τον εκφυλισμό.

 

 

2. Μπορεί να σας κάνει πιο ευτυχισμένους.

Αμέτρητες μελέτες δείχνουν ότι πολλά είδη άσκησης, από το περπάτημα μέχρι το ποδήλατο, κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται καλύτερα και μπορούν ακόμη και να ανακουφίσουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης. Η άσκηση πυροδοτεί την απελευθέρωση χημικών ουσιών στον εγκέφαλο σεροτονίνη, νορεπινεφρίνη, ενδορφίνες, ντοπαμίνη που απαλύνουν τον πόνο, αυξάνουν τη διάθεση και ανακουφίζουν από το άγχος. «Για χρόνια εστιάζαμε σχεδόν αποκλειστικά στα σωματικά οφέλη της άσκησης και πραγματικά αγνοούσαμε τα ψυχολογικά και συναισθηματικά οφέλη της τακτικής άσκησης», λέει ο Cedric Bryant, επικεφαλής επιστημονικός υπεύθυνος του Αμερικανικού Συμβουλίου για την Άσκηση.

 

 

3. Μπορεί να σας κάνει να γερνάτε πιο αργά.

Η άσκηση έχει αποδειχθεί ότι επιμηκύνει τη διάρκεια ζωής έως και πέντε χρόνια. Μια μικρή νέα μελέτη δείχνει ότι η μέτριας έντασης άσκηση μπορεί να επιβραδύνει τη γήρανση των κυττάρων. Καθώς οι άνθρωποι γερνούν και τα κύτταρά τους διαιρούνται ξανά και ξανά, τα τελομερή τους - τα προστατευτικά καλύμματα στο άκρο των χρωμοσωμάτων - μικραίνουν. Για να δουν πώς η άσκηση επηρεάζει τα τελομερή, οι ερευνητές έλαβαν βιοψία μυών και δείγματα αίματος από 10 υγιείς ανθρώπους πριν και μετά από μια βόλτα 45 λεπτών σε ένα στατικό ποδήλατο. Διαπίστωσαν ότι η άσκηση αύξησε τα επίπεδα ενός μορίου που προστατεύει τα τελομερή, επιβραδύνοντας τελικά το πόσο γρήγορα μειώνονται με την πάροδο του χρόνου. Η άσκηση, λοιπόν, φαίνεται να επιβραδύνει τη γήρανση σε κυτταρικό επίπεδο.

 

 

4. Θα κάνει το δέρμα σας να φαίνεται καλύτερο.

 

Η αερόβια άσκηση αυξάνει τη ροή του αίματος στο δέρμα, παρέχοντας οξυγόνο και θρεπτικά συστατικά που βελτιώνουν την υγεία του δέρματος και βοηθούν ακόμη και στην ταχύτερη επούλωση των πληγών. «Γι’ αυτό, όταν οι άνθρωποι έχουν τραυματισμούς, θα πρέπει να κινούνται όσο το δυνατόν περισσότερο όχι μόνο για να βεβαιωθούν ότι ο μυς δεν ατροφεί, αλλά και για να βεβαιωθούν ότι υπάρχει καλή ροή αίματος στο δέρμα», λέει ο Anthony Hackney, Αθλίατρος  στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στο Chapel Hill. Προπονηθείτε αρκετά και θα προσθέσετε περισσότερα αιμοφόρα αγγεία και μικροσκοπικά τριχοειδή αγγεία στο δέρμα.

 

Το δέρμα χρησιμεύει επίσης ως σημείο απελευθέρωσης της θερμότητας. Όταν ασκείστε, οι μύες σας παράγουν πολλή θερμότητα, η οποία πρέπει εκλύεται  στο περιβάλλον, ώστε η θερμοκρασία του σώματός σας να μην ανέβει πολύ ψηλά, λέει ο Χάκνεϊ. Η θερμότητα του μυ μεταφέρεται στο αίμα, το οποίο το μεταφέρει στο δέρμα και στη συνέχεια διαφεύγει στην ατμόσφαιρα.

 

 

5. Καταπληκτικά πράγματα μπορούν να συμβούν μέσα σε λίγα μόνο λεπτά.

 

Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι δεν χρειάζονται πολλές κινήσεις για να ληφθούν τα οφέλη. «Μας ενδιαφέρει η ερώτηση πόσο χαμηλά μπορείς να φτάσεις;» λέει ο Martin Gibala,  Αθλίατρος στο Πανεπιστήμιο McMaster στο Οντάριο. Ήθελε να δοκιμάσει πόσο αποτελεσματική θα μπορούσε να είναι μια προπόνηση 10 λεπτών, σε σύγκριση με τον τυπικό αγώνα των 50 λεπτών. Η μικρο-προπόνηση που επινόησε αποτελείται από τρία εξαντλητικά διαλείμματα των 20 δευτερολέπτων ολικής, όσο πιο σκληρής άσκησης, ακολουθούμενα από σύντομες αναρρώσεις. Σε μια τρίμηνη μελέτη, έβαλε σε αντίθεση τη σύντομη προπόνηση με την τυπική για να δει ποια ήταν καλύτερη. Προς έκπληξή του, οι προπονήσεις οδήγησαν σε πανομοιότυπες βελτιώσεις στη λειτουργία της καρδιάς και στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα, παρόλο που η μία προπόνηση ήταν πέντε φορές μεγαλύτερη από την άλλη. «Εάν είστε πρόθυμοι και ικανοί να πιέσετε σκληρά, μπορείτε να ξεφύγετε με εκπληκτικά λίγη άσκηση», λέει ο Gibala.

 

 

6. Μπορεί να σας βοηθήσει να αναρρώσετε από μια σοβαρή ασθένεια.

 

Ακόμη και η πολύ έντονη άσκηση -όπως οι διαλειμματικές προπονήσεις που μελετά η Gibala- μπορεί, στην πραγματικότητα, να είναι κατάλληλη για άτομα με διαφορετικές χρόνιες παθήσεις, από διαβήτη τύπου 2 έως καρδιακή ανεπάρκεια. Αυτό είναι νέος τρόπος σκέψης, γιατί για δεκαετίες, τα άτομα με ορισμένες ασθένειες συμβουλεύονταν να μην ασκούνται. Τώρα οι επιστήμονες γνωρίζουν ότι πολύ περισσότεροι άνθρωποι μπορούν και πρέπει να ασκούνται. Μια πρόσφατη ανάλυση περισσότερων από 300 κλινικών δοκιμών ανακάλυψε ότι για τα άτομα που αναρρώνουν από εγκεφαλικό επεισόδιο, η άσκηση ήταν ακόμη πιο αποτελεσματική στο να τους βοηθήσει να αποκατασταθούν.

 

Ο Δρ Ρόμπερτ Σάλις, οικογενειακός γιατρός στο Ιατρικό Κέντρο Kaiser Permanente Fontana στην Καλιφόρνια, έχει συνταγογραφήσει άσκηση στους ασθενείς του από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 με την ελπίδα να χορηγήσει λιγότερα φάρμακα. «Δούλεψε πραγματικά εκπληκτικά, ιδιαίτερα στους πιο άρρωστους ασθενείς μου», λέει. «Αν μπορούσα να τους κάνω να το κάνουν σε τακτική βάση ακόμα και μόνο περπατώντας, οτιδήποτε ανέβαζε λίγο τον καρδιακό τους ρυθμό θα έβλεπα βελτιώσεις στη χρόνια νόσο τους, για να μην αναφέρω όλα αυτά τα άλλα πράγματα όπως η κατάθλιψη, το άγχος , επίπεδα διάθεσης και ενέργειας.”

 

 

7. Τα λιποκύτταρά σας θα συρρικνωθούν.

Το σώμα χρησιμοποιεί τόσο υδατάνθρακες όσο και λίπη ως πηγές ενέργειας. Αλλά μετά από συνεχή προπόνηση αερόβιας άσκησης, το σώμα γίνεται καλύτερο στην καύση λίπους, το οποίο απαιτεί πολύ οξυγόνο για να το μετατρέψει σε ενέργεια. «Ένα από τα οφέλη της άσκησης είναι ότι το καρδιαγγειακό μας σύστημα γίνεται ισχυρότερο και καλύτερο στην παροχή οξυγόνου, έτσι ώστε να μπορούμε να μεταβολίζουμε περισσότερο λίπος ως πηγή ενέργειας», λέει ο Hackney. Ως αποτέλεσμα, τα λιποκύτταρά σας - τα οποία παράγουν τις ουσίες που είναι υπεύθυνες για τη χρόνια φλεγμονή χαμηλού βαθμού - συρρικνώνονται, όπως και η φλεγμονή.