Τι είναι η κετογονική δίαιτα;

28/02/2023 0 Σχόλια

Τι είναι η κετογονική δίαιτα;

Η κετογονική, ή κετο, δίαιτα είναι μια δημοφιλής δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων, υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά που έχει κερδίσει μεγάλη προσοχή τα τελευταία χρόνια για τα πιθανά οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένης της απώλειας βάρους, του βελτιωμένου ελέγχου του σακχάρου στο αίμα και των αυξημένων επιπέδων ενέργειας.

 

Ο πρωταρχικός στόχος της δίαιτας κετο είναι να μετατοπίσει το σώμα σε μια μεταβολική κατάσταση που ονομάζεται κέτωση, κατά την οποία το σώμα καίει λίπος για καύσιμο αντί για υδατάνθρακες. Αυτό επιτυγχάνεται με τη δραστική μείωση της πρόσληψης υδατανθράκων και την αύξηση της πρόσληψης λίπους, διατηρώντας παράλληλα μια μέτρια πρόσληψη πρωτεΐνης.

 

Η τυπική δίαιτα κετο αποτελείται συνήθως από 70-75% λίπος, 20-25% πρωτεΐνες και 5-10% υδατάνθρακες, που μεταφράζεται σε περίπου 20-50 γραμμάρια υδατανθράκων την ημέρα, ανάλογα με τις θερμιδικές ανάγκες του ατόμου.

 

Τα τρόφιμα που συνήθως επιτρέπονται στη δίαιτα κετο περιλαμβάνουν:

Κρέας, πουλερικά και ψάρι

Μη αμυλούχα λαχανικά (όπως πράσινα φυλλώδη, μπρόκολο, κουνουπίδι και πιπεριές)

Ξηροί καρποί και σπόροι

Γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά (όπως τυρί, βούτυρο και κρέμα γάλακτος)

Υγιή λιπαρά (όπως ελαιόλαδο, λάδι καρύδας και αβοκάντο)

Φρούτα με χαμηλούς υδατάνθρακες (όπως τα μούρα)

 

Τρόφιμα που συνήθως περιορίζονται ή αποκλείονται από τη δίαιτα κετο περιλαμβάνουν:

Δημητριακά (όπως ψωμί, ζυμαρικά και ρύζι)

Ζάχαρα (όπως καραμέλα, σόδα και αρτοσκευάσματα)

Αμυλούχα λαχανικά (όπως πατάτες και καλαμπόκι)

Τα περισσότερα φρούτα (εκτός από επιλογές με χαμηλούς υδατάνθρακες όπως τα μούρα)

Επεξεργασμένα τρόφιμα και σνακ

 

 

Για ποιους είναι κατάλληλη η δίαιτα κέτο;

 

Ενώ η δίαιτα κετο έχει αποδειχθεί ότι έχει πιθανά οφέλη για την απώλεια βάρους και ορισμένες παθήσεις υγείας (όπως η επιληψία), μπορεί να μην είναι κατάλληλη για όλους. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να εμφανίσουν αρνητικές παρενέργειες, όπως η «κετογρίππη» (η οποία μπορεί να περιλαμβάνει συμπτώματα όπως πονοκέφαλο, κόπωση και ναυτία), δυσκολία στη μακροπρόθεσμη διατήρηση της δίαιτας ή αρνητικές επιπτώσεις στα επίπεδα χοληστερόλης.

 

Είναι σημαντικό να μιλήσετε με έναν διατροφολόγο  πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε νέα δίαιτα ή πρόγραμμα άσκησης, ειδικά εάν έχετε υποκείμενες παθήσεις ή ανησυχίες για την υγεία σας.

 

Συνολικά, η δίαιτα κετο είναι μια δημοφιλής και αποτελεσματική επιλογή για όσους θέλουν να χάσουν βάρος ή να βελτιώσουν ορισμένους δείκτες υγείας, αλλά είναι σημαντικό να την προσεγγίσετε με προσοχή και να βεβαιωθείτε ότι είναι η κατάλληλη για τις ατομικές σας ανάγκες και τον τρόπο ζωής σας.

 

 

Μπορώ να συνδυάσω την κετονική δίαιτα με συμπληρώματα διατροφής;

 

Ναι, είναι δυνατός ο συνδυασμός της κετο δίαιτας με συμπληρώματα διατροφής, αλλά είναι σημαντικό να επιλέγετε συμπληρώματα που είναι συμβατά με τη δίαιτα και δεν θα διαταράξουν την κατάσταση κέτωσης του σώματος.

 

Μερικά συμπληρώματα που μπορεί να είναι χρήσιμα να ληφθούν υπόψη κατά τη διάρκεια μιας δίαιτας κετο περιλαμβάνουν:

 

Συμπληρώματα ηλεκτρολυτών: Η δίαιτα κετο μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στην ισορροπία των ηλεκτρολυτών, οδηγώντας σε συμπτώματα όπως μυϊκές κράμπες και κόπωση. Η συμπλήρωση με ηλεκτρολύτες, όπως το μαγνήσιο, το κάλιο και το νάτριο, μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη αυτών των συμπτωμάτων.

 

Έλαιο MCT: Τα τριγλυκερίδια μέσης αλυσίδας (MCTs) είναι ένας τύπος λίπους που μετατρέπεται γρήγορα σε κετόνες από το συκώτι, καθιστώντας τα ένα δημοφιλές συμπλήρωμα για όσους ακολουθούν δίαιτα κετο. Το λάδι MCT μπορεί να προστεθεί σε καφέ ή smoothies για επιπλέον ώθηση λίπους και ενέργειας.

 

Πρωτεΐνη σε σκόνη: Ενώ η πρωτεΐνη είναι σημαντικό μέρος οποιασδήποτε δίαιτας, μπορεί να είναι δύσκολο να λάβετε αρκετή πρωτεΐνη ενώ κάνετε δίαιτα κετο, ειδικά για όσους είναι σωματικά δραστήριοι. Μια σκόνη πρωτεΐνης χαμηλών υδατανθράκων μπορεί να βοηθήσει στη συμπλήρωση της πρόσληψης πρωτεΐνης χωρίς να διαταράξει την κέτωση.

                                       

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα: Τα ωμέγα-3 είναι απαραίτητα λιπαρά οξέα που έχει αποδειχθεί ότι έχουν ποικίλα οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης της φλεγμονής και της βελτίωσης της υγείας της καρδιάς. Μπορούν να βρεθούν σε λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός ή να ληφθούν σε μορφή συμπληρώματος.

 

Ετικέτες: Δίαιτα διατροφή